3 června, 2024

Kdo je MaDu

Jsem Marie. A toto je příběh mého pracovního života….
DSC02147

Vystudovala jsem Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor Podniková ekonomika a management.

Státní zkoušky jsem skládala 12.9.2001. Dodnes si pamatuji, jak jsem byla šťastná, že jsem se toho okamžiku dožila potom, co se stalo odpoledne předtím, 11.9.2001.

Malý vhled do doby mých studií: V té době byl management kvality v plenkách. Jako studenti jsme se dověděli, že už vzniká norma ISO 9000 a brzy bude podobná norma i na životní prostředí. Internet začínal. Nebylo nás moc, kdo měl počítač doma. Ve škole se stály několikahodinové fronty na to, abychom mohli napsat seminární práci nebo vypracovat úkol třeba ze statistiky.

Po škole jsem se vrátila domů do Plzně a nastoupila do Přípravy výroby ve firmě Katalog servis, s.r.o. Firma se věnovala balení a poštovnímu třídění reklamních zásilek pro velké zásilkové domy převážně z Německa. Podmínkou přijetí byla perfektní němčina. Velkou státnici z němčiny jsem složila ještě během VŠ, základní státnici z angličtiny jsem dělala už při práci v KS. Tady v KS jsem dostala první lekce toho, jak má vypadat „blbuvzdorný“ pracovní návod. Rozuměj takový, podle kterého to dokáže vyrobit správně každý, kdo ho vezme do ruky.

Během mateřské jsem začala učit němčinu a potom i angličtinu. Původně jsem v jazykovce hledala kurz pro sebe. Ale vzali mě jako lektora. A pak i jako učitelku angličtiny na základní škole.

DSC01115

Po mateřské jsem se vrátila ke katalogům. Firma už se jmenovala KS Europe s.r.o., měla přes 300 zaměstnanců, právě slavnostně otevírala druhou halu a honosila se přízviskem „největší lettershop v Evropě“. K balení a adresaci zásilek přibylo i šití katalogů. Firma byla čerstvě certifikována na ISO 140001. A byla v ní nová pozice – manažer kvality. V Řízení zakázek jsem měla 2-3 členný tým, společně jsme zajišťovali klíčové a atypické zakázky. Výroba jela na 3 směny a vytvářet podklady pro ni byl nikdy nekončící příběh.

Chtěla jsem z toho kolečka vyskočit, ale po neúspěšném interním výběrovém řízení na vedoucího nákupu jsem rezignovala. Do vypsaného výběrového řízení na manažera kvality jsem se nepřihlásila. Když jsem jednou dlouho do večera vysedávala v kanceláři sama nad nekončící výrobní dokumentací, našel si mě ředitel provozu. A přesvědčil mě, že jsem ten pravý člověk pro vybudování nového oddělení kvality. A tak jsem se 1. března 2013 stala Manažerkou jakosti.

Největší výzvou pro mě bylo vést tým 6 provozních kvalitářek a komunikovat s lidmi napříč celou firmou. Zdokonalovala jsem své soft-skills, učila se formulovat kritiku tak, aby nevzbuzovala vášně a konflikty. Každý den jsem komunikovala ve výrobě, že kvalita nejde proti nim, ale podporuje společný cíl. A taky že kvalitář není ten, na koho dělají (protože sám nic nevyrábí a jen stojí peníze), ale ten, kdo firmě dokáže ušetřit hromadu peněz. Třeba tím, že přijde na chybu, která se opraví včas. Nebo tím, že vyreklamuje vadný materiál. Nebo tím, že zná technologii a ví, že stroj se dá nastavit tak, aby se operátor tolik nedřel.

Učila jsem se nové technologie a materiály, nastavovala procesy a parametry kvality, sepisovala systémovou dokumentaci, vyjednávala s dodavateli i zákazníky. Viděla jsem tiskárny, výrobu knih i poštovních známek, poštovní centra v několika evropských zemích. Vzdělávala jsem zaměstnance o pravidlech poštovního třídění pro 13 národních pošt nejen v Evropě. Vyvinula jsem s IT oddělením aplikaci pro kontrolu kvality, která šetřila čas mně i mým kvalitářkám každý den. Stala jsem se představitelem vedení pro management životního prostředí dle ISO 14001 a po revizi v roce 2015 předělávala celou systémovou dokumentaci.

IMG_20221020_093932

V roce 2017 jsem se odhodlala ke změně a převzala oddělení kvality ve firmě All You Need Fresh v Boru u Tachova. Jednalo se o sklad pro e-shop typu supermarket. Bylo tu spoustu nových výzev – 20 podřízených ve 3 odděleních, potraviny včetně pečiva, ovoce, zeleniny, baleného masa a mraženého zboží. A s tím spojený HACCP, pravidelné kontroly ze strany veterinární správy, bio audity, aféra s fipronilem ve vejcích… A v rychle rostoucí firmě nekonečné pole působnosti pro optimalizaci procesů. 50% úsporu času už asi nikdy vygenerovat nedokážu… Pár skvělých lidí z této doby zůstává v mém nejbližším okolí i poté, co firmu koupil a zavřel nový investor. To, jak se taky dá zacházet s lidmi, když se ruší firma, byla silná zkušenost, kterou bych nikomu nepřála.

V listopadu 2018 jsem nastoupila do Stäger Inovac Packaging s.r.o. v Plzni. Firma vyrábí plastové obaly, zejména pro potravinářství a pro automotiv. Vybudovala jsem tu základy řízení kvality, na nichž nyní firma staví další růst. Vypracovala jsem funkční firemní dokumentaci, nastavila základní procesy splňující požadavky legislativy i norem. Naučila jsem se legislativu týkající se potravinářských obalů, stala se představitelem vedení pro FSSC 22000 a ISO 9001. Nové byly po mě i požadavky automotiv zákazníků. A potřeba skloubit v dokumentaci i v realitě požadavky obou průmyslů, které se tu potkávají na denní bázi.

Postupně nabité zkušenosti s více přístupy k řízení kvality z různých oblastí průmyslu se mi propojily v logiku fungující napříč odvětvími. Dokážu dnes vypracovat dokumenty pro firmu podle normy, kterou potřebuje splnit. Umím odvést audit ke spokojenosti auditora i auditovaného. Dokážu sepsat srozumitelné a použitelné směrnice a pracovní postupy, nastavit procesy, které splňují to, co musí být a přitom nezahltit provoz zbytečnou administrativou.

A přesně to teď dělám ve své nové životní etapě. Od října 2022 podnikám na volné noze jako externí manažerka kvality. Poskytuji své služby více firmám, a to mi přináší do života potřebnou pestrost, inspiraci a volnost.

Jsem vrozený inovátor, a tak posunuji management kvality do nové roviny. Sleduji trendy, fascinují mě možnosti, které do podnikové praxe přináší AI a platformy umožňující tvorbu aplikací bez nutnosti znalosti programování. Kromě tradičních postupů optimalizace procesů inspiruji firmy k využití konkurenční výhody, kterou právě tyto technologie přináší.

Jsem Marie Duchaňová a poradím Vám, jak vést firemní dokumentaci, 

Foto15

Další články